Sunday, August 3, 2008

GREAT! FANTASTIC! YES!: bicara duit




rasanya ramai yang familiar tentang pic ni kan? with the thing in this picture i'm sure a lot of lives out there can be changed. sbb apa? benda hijau ni memang ada tarikannya tersendiri. people who is broke can be full in the pocket with this green. n yang miskin boleh hidup senang kalo berkepuk benda ni dalam laci dorang. for the rich people nothing more has to say. they know really well about money. 3 or 4 digit numbers is spending juz for their groceries.

kenapa tetiba saya nak berbicara pasal benda ni. a few days ago i had checked my friendster and found one fella yang nak duit tapi tak nak buat something. funny rite? but that's true about malaysians especially my people la- malay.

boleh tak kita tak nak kerja but still got a lot of money in our accounts? sure bolehnya. sapa kata tak boleh? tp adakah korang ada sorang atuk yang buka hotel empire kat satu donia fana ni pastu bagi harta kat cucu cicit cam dia ni?


mak la paris hilton.... kalo ada atuk cam atuk mak baru kita gang k

atau korang anak pada tokey pakaian and berbin atau berbintikan ralph lauren....

hi name saye dylan lauren. iney my mummy and pappy, ralph lauren. sayey baru blaje cekep meleyu (kaedahnya!)

dude and sis, duit tak datang ngan mudah dalam hidup kita. tak ada orang tak letak benih di bendang tetiba kuar padi. itu sememangnya sememangnya hukum alam. itu baru padi inikan pulak kita manusia yang akalnya memang boleh tahan bagusnya. tak kisahla sama anda kat luar sana bekerja ngan orang atau pun menjana duit sendiri (buat biz) keep in mind that money is not coming from the sky. ALLAH SWT tu memang Maha Bijaksana. sbb apa? kalo lah Dia jadikan duit turun dari langit cam air hujan kita tak akan hargai duit mcm yang kita simpan dengan baik dalam wallet skang ni.

andai katalah ada yang bagitau korang semua yang ada cara senang cari duit memang saya berani cakap tak ada jalan singkat untuknya. buat direct sales? MLM? tetap kena letak usaha gak dan sememang sapa yang buat industry ni akan tau penat jerih nak usahakannya. skit cepat kaya? cuba tanya berapa ramai yang jadi jutawan dari skim tu. yang jadi gilawan ramai la kot. melacur? saya tak penah buat tapi tetap susah gak. mcm2 penyakit leh kena. tu tak kira lagi kalo dapat pelanggan yang ganas n sadis. tak ke naya jadi hamba seks?

nothing comes easy in this world. bayangkan kita dari sperma dan terbentuk jadi bayi pun bukan main lama lagi. itu baru nak jadikan seorang manusia, apatah lagi kalo nak membina kekayaan.

so dengan kata lain kita kena berusaha.... berusaha dan berusaha. baru lah kita boleh layak untuk pegang duit yang berkepuk. jgn pernah give up sbb give up ada kata-kata motivasi dari syaitan.

tapi sayang sekali, biar banyak kali pun pihak2 berkuasa buat iklan pasal skim cepat kaya n berita pasal isu ni berjela2 kat koran tetap gak ramai yang kena tipu. dan paling menyayat hati orang2 bangsa saya jugak paling ramai yang kena. ngapain sih? kena tipu ngan agen jual pinggan mangkuk la, agen jual selimut la, agen periuk belanga la dan mcm2 lagi la. mula2 gitau yang kita pelanggan bertuah pastu dapat peluang gores hadiah lumayan. last2 duit kita yang kena gores secara lumayan. tapi tetap jugak tu tak serik. biasalah manusia kita takkan pernah lari dari melakukan kesilapan tp cikgu saya pernah cakap kalo kita lakukan kesalahan, itu tanda kita akan jadi lebih bijak tapi kalo lakukan kesalahan yang sama berkali-kali tu bermakna kita ter'lebih' bijak.

jadi sama2 la kita muhasabah diri kita supaya setiap hari yang kita lalui membentuk diri kita menjadi manusia yang bermotivasi dan unggul.

GREAT! FANTASTIC! YES!




No comments: